İnsanlık tarihinin en hızlı değişimlerinin yaşandığı son yüzyılda, insan yaşamında önemli bir yer kaplayan pek çok kavram şekil değiştirdi. Bilgi çağının beraberinde getirdiği bu kavramlardan olan ticaret, değişen yüzü ile elektronik ticaret oldu. Basit bir tanımlama ile elektronik ticaret (e-ticaret); ürün veya hizmetlerin, dijital süreçler yoluyla piyasaya sunum şekli olarak belirtilmektedir. Çok sayıda kavram ile ifade edilebilen elektronik ticaret (internet alışverişi, elektronik alışveriş, sanal alışveriş, online alışveriş ya da net ekonomi), sanal ortamda gerçekleştirilen alışveriştir.
Son 25 yıldır hayatımızın bir parçası olan internet üzerinden alışveriş; ilk olarak 1994 yılında Jeff Bezos önderliğinde kurulan amazon.com ile hayatımıza girmiştir. 2007 yılında Steve Jobs tarafından hayatımızda konumlandırılan iPhonelar ile, mobil e-ticaret çağı başlamıştır. 2008 yılında Apple Store’un tanıtımı ile birlikte web servisleri ve bilgisayarlar üzerinden aktivitelerini gerçekleştiren e-ticaret siteleri, markalarının mobil uygulama versiyonlarını geliştirerek mobil ticarete giriş yapmıştır. Dijital dünyada egemenliğini ilan eden mobil ticaret, yalnızca e-ticaret sitelerinin mobil versiyonları ya da uygulamalarında karşımıza çıkmakla kalmayıp, aynı zamanda farklı uygulama ve platformda dijital reklamcılık adı altında sıkça kendini göstermektedir. Dijital çağ ile kendine yeni bir yer edinen dijital reklam sektörü, grafik tasarımın bütün bileşenlerini içinde barındıran bir kurgu ile tasarlanmaktadır. Dijital reklam endüstrisi, tüm dünyada dijital iletişim cihazlarında bir büyüme olduğu için hızla büyümektedir. Akıllı telefon kullanımındaki artış, e- ticaret sektörü için dijital platformlarda reklam vermeye teşvik etmektedir. Dijital platformlarda verilen reklamlar, mobil cihaz kullanım sayısı ile doğru orantılı olarak artmakta ve daha geniş bir kitleye ulaşmaktadır.
Bir e-ticaret sitesi, kendi başına halihazırda karmaşık bir altyapıya sahiptir. Kısaca açıklamak gerekirse; pek çok tedarikçi ile binlerce ürünü bünyesinde barındırmaktadır. Bu nedenlerden dolayı; anasayfadan ödeme tamamlandı sayfasına kadar geçen süreçte karşılaşılan grafiksel kullanıcı arayüz tasarımının, site markasını güçlendirecek, ürünlerin açık ve tutarlı bir şekilde sunulurken aynı zamanda çekici bir hale büründüren hiyerarşik bir tasarımsal çizgide olması gerekmektedir.
Artık günlük yaşantı aktiviteleri arasında yer alan alışveriş, teknolojinin gelişimi ile birlikte elektronik marketlerin hayatımızdaki yerini sağlamlaştırmıştır. Sanal mağazalar olarak tanınan elektronik alışveriş siteleri, dijital dünyada sektörel olarak yerini sabitlemiştir. Elektronik ticaret adı altında çıkılan yolda, içerdikleri ürünler ile; değişken yaş kesimlerindeki farklı cinsiyette ziyaretçilere aynı anda hizmet veren elektronik marketler, grafiksel kullanıcı arayüz tasarımı ile tedarikçi ve müşteri arasındaki bağlantıyı sağlamaktadır. Dijital dünyada aktif olarak rol oynayan elektronik alışveriş sitelerine ait grafiksel kullanıcı arayüz tasarımlarında bulunan elementler (renk, form, biçim, yerleşim, düzen, boyut, yazı karakteri, fotoğraf/imaj, yönlendirme, ikon / piktogram, hareketli grafikler, kısayol/arama butonları) oldukça önemlidir.
Sonuç olarak e-Ticaret ve dijital pazarlama dünyasının parçası olan grafik tasarımı, stratejik bir yapıda işleyerek varolan tasarım anlayışını sadeleştirerek, doğru kullanımlar ile semiyolojisini güçlendirmeyi hedeflemelidir.
Blogumuza abone olarak yeni bilgilerden ve farklı içeriklerden haberdar olabilirsiniz!